Τρίτη 24 Νοεμβρίου 2020

ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΓΟΝΕΩΝ ΚΑΙ ΠΑΙΔΙΩΝ



Σύντομος Οδηγός Υποστήριξης Γονέων και Παιδιών

Της ψυχολόγου Κόκκαλη Ξένιας


Η αλλαγή στην καθημερινότητά μας και οι καταστάσεις που βιώνουμε όλοι λόγω της

πανδημίας του COVID-19 είναι πραγματικά πρωτόγνωρες. Όλοι καλούμαστε να

ανταπεξέλθουμε στις νέες καταστάσεις που προέκυψαν και να διαχειριστούμε την

κρίση που είναι σε εξέλιξη. Καλούμαστε να επαναπροσδιορίσουμε την τρέχουσα

κατάσταση και να προσαρμοστούμε σε μια νέα πραγματικότητα. Πολλοί

επιστήμονες επισημαίνουν ότι ο κατ’ οίκον περιορισμός, η έλλειψη κοινωνικότητας

και η μοναξιά δημιουργεί χρόνιο στρες και αποδυναμώνει το ανοσοποιητικό μας

σύστημα. Επίσης, είναι πιθανό να αυξηθούν οι ενδοοικογενειακές συγκρούσεις,

καθώς η ιδιωτικότητα του καθενός περιορίζεται.

Στα παιδιά και τους εφήβους το άγχος μπορεί να εκδηλωθεί με ποικίλους τρόπους,

όπως είναι τα ψυχοσωματικά συμπτώματα (πονοκέφαλοι, ενοχλήσεις στο στομάχι,

ζαλάδες), συναισθηματικές αντιδράσεις (φόβος, θυμός, θλίψη), δυσλειτουργικές

συμπεριφορές (διαταραχή στον ύπνο, στο φαγητό, παραβίαση κανόνων) και

προσκόλληση σε ενήλικα άτομα.

Ο ρόλος των γονέων κρίνεται ουσιαστικής σημασίας, προκειμένου να μειωθεί το

άγχος των παιδιών. Παρακάτω παρουσιάζονται κάποιες ενδεικτικές προτάσεις για

τους γονείς που αφορούν στην ενημέρωση και την καθοδήγηση διαχείρισης αυτών

των καταστάσεων.

 Επικοινωνούμε με τα παιδιά, ώστε να μειωθούν τα αρνητικά συναισθήματα.

Όσο πιο ανοιχτά μιλάμε με τα παιδιά και απαντούμε με ειλικρινή τρόπο τόσο

καλλιεργείται ένα κλίμα ασφάλειας και εμπιστοσύνης, με αποτέλεσμα το

άγχος και ο φόβος να μειώνονται. Ρωτάμε τα παιδιά τι γνωρίζουν για την

κατάσταση και πως νιώθουν για όσα συμβαίνουν. Αν κάποια παιδιά

δυσκολεύονται στην άμεση επικοινωνία, δώστε τους την ευκαιρία να

εκφραστούν μέσα από τη ζωγραφική και το παιχνίδι, ακόμη και να τηρήσουν

ένα ημερολόγιο γράφοντας τις σκέψεις τους και τα συναισθήματά τους.

 Αποφεύγουμε την ένταση και τις συναισθηματικές εξάρσεις μπροστά στα

παιδιά. Διαχειριστείτε πρώτα τα δικά σας αρνητικά συναισθήματα και στη

συνέχεια αντιμετωπίστε τις δυσλειτουργικές συμπεριφορές των παιδιών.

Σκοπός είναι η συναισθηματική αποφόρτιση των παιδιών. Δώστε το θετικό

παράδειγμα μέσα από τη στάση και τη συμπεριφορά σας. Είναι λάθος να λέτε

σε ένα παιδί να ηρεμήσει τη στιγμή που εσείς δείχνετε αγχωμένοι ή φωνάζετε.

 Διαχειριζόμαστε την καθημερινότητα με τα παιδιά μας, διαμορφώνοντας

τη ρουτίνα τους μαζί τους, αφιερώνοντας χρόνο σε δημιουργικές

δραστηριότητες (ανάγνωση βιβλίων, επιτραπέζια παιχνίδια, παρακολούθηση

εκπαιδευτικών βίντεο).

 Αποφεύγουμε βλαπτικές συνήθειες, όπως είναι η υπερφαγία, η κατανάλωση

αλκοόλ και το κάπνισμα.

 Προστατεύουμε τα παιδιά από την υπερβολική έκθεση στις ειδήσεις, που

μπορεί να αναστατώσουν και να αυξήσουν τα επίπεδα του άγχους.

Ενημερωνόμαστε μόνο από επίσημους φορείς (ΕΟΔΥ, ΠΟΥ).

 Υπενθυμίζουμε τους βασικούς κανόνες υγιεινής. Σεβόμαστε τις οδηγίες των

ειδικών έτσι ώστε να λειτουργήσουμε ως πρότυπα μίμησης για τα παιδιά μας.

 Ενθαρρύνουμε τα παιδιά για επικοινωνία με φίλους και παππούδες είτε

τηλεφωνικά είτε μέσω βιντεοκλήσεων

 Εστιάζουμε στα θετικά που συμβαίνουν γύρω μας, καταγράφοντας θετικές

σκέψεις και συναισθήματα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΩΤΩΝ ΒΟΗΘΕΙΩΝ

  Τη Δευτέρα 22 Απριλίου επισκέφθηκαν το 9 ο Δημοτικό σχολείο Νέας Ιωνίας οι νοσηλεύτριες του Αχιλλοπούλειου - Γενικού Νοσοκομείου Βόλου,...